CRAFT på Konstfack

I tisdags kväll efter begravningen skulle min bror, pappas kusin och hennes man flyga upp till Stockholm och eftersom jag fick ett jobb huxflux så hängde jag med. Dock blev jobbet inställt så när jag vaknade på onsdagsmorgonen hade jag ingenting att göra på hela dagen. Blev uttråkad innan 8 på morgonen och bestämde mig för att fixa rekvisita till en plåtning jag skulle ha på helgen och åka till konstfack för att se utställningen CRAFT som pågick där i förra veckan.

Det var avgångseleverna på masterprogrammet CRAFT, så textil, keramik, glas, och ädellab ställde ut ihop.

Gillade den här keramiken av Amy Worrall jättemycket.

Denna var också en favorit, av Amanda Åkermo

och den här, vad det nu än är hehe.

Detta var också så fint, av Petter Rhodiner

textil bröst och annat

och detta, vilket himla jobb, undra hur lång tid allt detta tagit egentligen.

Sen tog jag tunnelbanan till Liljeholmen för att köpa glitterdraperier och annat nödvändigt. Stod hur länge som helst och velade mellan guld, silver, rosé, starkt rosa, blått och holographic, vad det nu heter på svenska. Slutade med att jag ej kunde bestämma mig och köpte 2 av det sistnämnda samt 2 rosé. En kan aldrig ha för många glitterdraperier.

Birthday, Bleck och blommor

I fredags fyllde jag år! Lite mysigt att vakna hos mamma och pappa då och få grattis direkt :)) Jag och Harry tog det lugnt på morgonen, drack kaffe och åt frukost i lugn och ro (nej han drack inte kaffe), sen tog vi en promenad och det var så varmt att Harry kastade sig ned i vattnet vid oss och badade och drack det…
När han torkat åkte vi till kontoret, kom på på vägen att jag glömt ge honom mat (!!) Haha hur kunde jag glömma det?

jobbade i några tim men ganska dåligt, var för bra väder för att jobba så tidig eftermiddag mötte vi upp Linn vid oss och gick över västerbron till Hornstull sidan, Harrys tunga hängde ut hela vägen , tänkte att han måste vara sååå glad men var nog mest törstig pga 25 grader varmt

vi gick förbi Laika och drack vatten alla 3, så fint det blivit där inne, måste prova bollhavet någon dag

kompisar <3

sen tog vi bussen till skanstull och Linn gick för att möta vänner och jag gick till Bleck för att möta vänner jag med

Svava

och Sima! det var så fullt, helt sjukt mycket folk och gick in i såå många jag kände. Alla måste varit ute i solen den dagen. Sima kom dit tidigt och tog plats och beställde bubbel, sån lyx, kön var inte nådig.

sen blev vi hungriga och gick för att leta mat, så många ställen på söder en får ha hund! Så bra! Vi gick in på Falloumi och frågade och de sa ja, dock fanns det inga platser så vi gick till Shaka Shaka typ vägg i vägg och där va hund också ok, älskart.
Beställde denna goda pokén med lax, wasabimajo, ingefära, avokado, och edamame.

Svava tog någon med svamp och Sima med tonfisk

Harry var hungrig men fick inte (jag hade gett honom frukost sen faktiskt, lämnade honom på kontoret med tjejerna och sprang till hemköp…Han fick middag sen med men inte poké)

så fin dag, så fina vänner. Gillar inte fölsisar så mycket, mina egna alltså så det här var perfekt lagom. Bubbel och god mat, fina vänner och 25 grader varmt. Fick suuuuperfina blommor med, först av mamma och Ami, sen av Svava, Sima och Issa och sen av Ebba. Älskar blommor ju. Alla hade pioner i sig, rosa såklart. People know me!

Alexander Lervik

I torsdags efter att jag fotat AWB´s pressdag gick jag och åt lunch själv (vuxenpoäng!!!) Sen promenerade jag bort till Kulturhuset där de just nu har en utställning jag var sugen på att se. “I huvudet på Alexander Lervik, designer” heter den.

Han är född 72 och har gått på Beckmans, utställningen var GIGANTISK. Fattar ej hur han hunnit med så mycket. Måste lätt vara Sveriges mest produktiva designer.

Utställningen omfattar allt möjligt, från fågelbon och hissar till konferensmöbler, vardagsbestick och mörkt ljus.

bilden ovan är från ett samarbete med Eva Dahlgren han gjorde för ett år sedan inför Stockholm designweek.

möbler, träningsredskap, ljus, en hiss

bilden ovan är från hans examensarbete på Beckmans då han designade en stol från varje årtionde från 10-talet

fina lampor

det var det här konstverket jag såg på nätet och fastnade för och gjorde att jag började läsa om honom och ville gå dit. Dock lös inte alla lampor/hjärnor när jag var där :(( Ngt var fel och det kändes lite trist för det var inte alls samma sak. De skulle fixa det dock men inte den dagen.

Utställningen pågår till den 5e augusti och ni kan läsa mer om den här —> http://kulturhusetstadsteatern.se/KonstDesign/Evenemang/2018/I-huvudet-pa-Alexander-Lervik-designer/

Helgen i Arild

I lördags tog jag och Harry tåget ned till landet. Eller, vi tog tåg, tåg, tåg, buss, buss. Vårt landställe ligger verkligen på landet. Vi började resan 9 på morgonen och klev innanför dörren i Arild 18:45. Harry var lite lite gnällig mot slutet. Förstår honom, ville också gny lite ibland.
Inför sista bytet hade vi 45 minuter att vänta så jag tänkte passa på att handla, 5 min innan affären stängde, jag sprang in med Harry för de hade ett stort space innan affären började, typ en “häng-yta” och i många affärer får en sätta fast hunden där. Men inte på Lidl i Höganäs, de ropade ut i högtalaren att ” du med hunden…” ja bah what, me? Fick knyta fast honom precis utanför vid kundvagnarna istället. Sprang in fort som attan och kände mig lite stressad + så jobbigt med nya affärer där en ej hittar alls, fick med mig en yoghurt istället för mjölk, kände inte igen märkena… clever.

Pappa jobbar mycket i Köpenhamn, varje vecka egentligen så han är på landet väldigt ofta vilket gjorde att det fanns massa basvaror i skafferierna. Hittade pastaskruvar, bönpasta, tagliatelle, råris, risnudlar, vildris, quinoa. Sen hade jag ju min yoghurt som jag önskade var mjölk till kaffet + bananer och hundmat. Jag åt tagliatelle och Harry tog hundmat.

På landet är våra rum kvar lite som när vi var små, dock har jag egentligen inget rum längre eftersom jag är äldst och inte behövde ett eget rum lika mycket som yngre syskon som är/var där mer med mamma och pappa, vi har ett ganska stort hus men vi är ju ändå 8 barn så det finns lite för få platser för alla.
Dock var ju jag den som kom dit först nu så jag fick välja vilken säng jag ville, kände mig som guldlock. La mig i Amelies och Claras rum i sängen Ami brukar sova i, hon sover ju ändå med mamma nu.

På söndagen låg jag och Harry och gosade länge. När jag fick honom precis innan sommaren var han inte en sån gos-hund som ville ligga på en i sängen, nu är han det :)))) ÄLSKAR DET.
Dagen spenderades sen med promenader varvat med jobb jag tagit med mig, läsning och netflix. Harry var så himla himla glad att få springa omkring fritt i ny miljö som han ändå kände igen. Han sprang omkring och log, viftade på svansen, tittade på mig då och då och luktade och kissade överallt. Sen blev han skitglad för han sniffade upp en grill i någons trädgård som han sprang in och slickade rent. Han förstår inte det här med tomtgränser men jag försöker träna honom på det.

Kolla vad fint det är, tänk att jag fått tillbringa varje sommar här medan jag växte upp, och fortfarande kan åka hit precis när jag vill. När vi var supersmå och bara var 2 barn så bodde vi där med farmor och farfar sen när farfar gick bort så köpte pappa huset och farmor flyttade in i ett lite mindre hus som ligger på samma tomt. Så himla bra att dela tomt med sin farmor när en växer upp. Små barn och gamlingar vaknar ju tidigt på morgonen så vi sprang alltid över till farmor när vi vaknat på morgonen och väckte henne. Stackarn. Om hon låst dörren under natten så bankade vi till hon vaknade :)))

I måndags eftermiddag kom först mamma, Ebba och Ami som flugit från Bromma till Ängelholm, sen vid 18-tiden kom Andrea som flugit från Milano till Köpenhamn och sen också tagit femtioelva bussar och tåg för att komma fram. De andra skulle komma ganska sent så vi åt middag utan dem. Vid 20 så skulle Andrea och Ebba gå och ta ett glas på hotellet som finns i byn så jag hängde på. Vid strax efter 21 kom Clara, Siri och Harry indundrande genom dörren så vi hade familjemys nästan alla tjejer utom mamma och Ami och pratade och farmorsaker och drack vin tills klockan var natt.

Dagen efter träffade jag Hugo, Jacob och pappa som också kommit dagen innan. Det kändes i luften att det var en konstig dag, vad gör en timmarna innan en ska på begravning? Jag vet inte vad vi gjorde men på något vänster gick timmarna och strax innan 13 träffade vi alla kusiner och farbror och faster och pappas kusiner och andra svartklädda anhöriga på parkeringen vid Brunnby kyrka.
Kistan var så himla fin och farmor hade älskat den. Den var vit, det låg massor med blommor i färger hon gillade och på kistan låg ett så himla vackert lapptäcke hon gjort. Farmor var textilkonstnär och synen av detta var så extremt sorglig för det var sååå hon, men den gjorde mig också så stolt för hon var så duktig.
Begravningen var jättevacker. Det varvades attackgråt med små leenden, det var inte bara helt sorgligt.

Så nu har vi sagt hejdå till vår farmor och jag tror inte att begravningen kunnat bli finare <3