Antwerpen del 7 – Museisöndag & världens bästa falafel

Godmorgon!

Då var vi framme vid det sista i Antwerpeninlägget, nämligen vår söndag. Vi vaknade som alla andra dagar upp innan klockan ringde, och eftersom vi skulle checka ut innan 11 packade vi ihop våra grejer, checkade ut och gick i ut i ett morgontrött Antwerpen.

Och så tog vi spårvagnen till tågstationen där vi låste in väskorna.

För att sedan gå på frukostjakt, vilket var lättare sagt än gjort eftersom nästan allt är stängt på söndagar i Belgien. Till slut hamnade vi dock här, på Divers, som var ett väldigt instagrammigt ställe.

Vi åt varsin smoothiebowl.

Och så kollade vi på Beychella, som hade broken the internet under natten.

Efter frukost gick vi ut i solen igen, strosade förbi ett gäng stängda butiker och beslutade att det fick bli en museisöndag resten av dagen.

Vi började här, på Plantin-Moretus Museum, som är en av Antwerpens “main attractions” vid torget Vrijdagmarkt.

Byggnaden hade tillhört Christophe Plantin, en boktryckare och handelsman som var med och gjorde Antwerpen till ett av Europas stora boktryckarcentrum på 1500-talet.

Ett sisådär intressant museum för att vara ärligt, men väldigt vackert.

Vi gick runt en vända, kollade bland gamla böcker, almanackor och, för er typografinördar, en originaluppsättning typer av Claude Garamond som inspirerat Garamond, ett av världens idag mest använda typsnitt.

Men ganska snart kände vi oss klara, så när vi tittat runt i alla rum och vrår gick vi ut i solen igen.

Och smet in här, på Vrijdagmarkt 6, en designervintagebutik som var en av få som hade öppet på söndagar.

Fanns väldigt mycket fint, med vintagekläder från bland annat Raf Simons, Maison Margiela och Acne Studios, men tyvärr hittade vi inget som föll oss i smaken.

Så vi fortsatte utforska de gamla delarna av Antwerpen. Genom små gränder.

Och förbi till katedralen.

Och till slut hamnade vi här, på ModeMuseum. Antwerpen är ju numera nästan mest känt som modestad, har under åren varit hem åt designers som Dries van Noten, Martin Margiela och Demna Gvasalia (chefsdesigner på Balenciaga), så det kändes som en passande avslutning på resan.

Det var den sista dagen av en utställning om den belgiska designern Olivier Theyskens innan museet skulle stänga i två år för renovationer, så vi kom verkligen dit i sista sekund.

Tyvärr var dock inte Theyskens kläder något som föll varken mig eller Magnus i smaken. Men som alltid när det kommer till modeutställningar är det ju alltid intressant att se hur trender förändrats och hur de kan kopplas till sin omvärld och att i närbild se hantverket bakom plaggen.

Som exempelvis den här brudklänningen, vars handsydda spets hade tagit hundratals timmar att sy. Verkligen en kontrast mot löpande band-plagg som reas ut i onlinebutiker överallt idag.

Fint museum var det i alla fall, och ska bli intressant att se hur det kommer se ut om två när det öppnar igen.

När vi var färdiga med museibesök och vintageshopping hade klockan närmat sig sen eftermiddag, och eftersom vi inte ätit något sedan frukost kände vi att det var dags för mat. Så vi promenerade mot de judiska kvarteren.

För att komma hit, till Beni Falafel, som enligt utsago hade världens bästa falafel. Och eftersom vi ätit falafel som också påståtts varit världens bästa i Paris förra året ville vi ju såklart jämföra.

Magnus tog en tallrik med falafel och hummus, jag en falafel i pita och vi även om det var gott så kändes epitetet “världens bästa” lite som en reach. Men mätta blev vi alla fall, och en chans att nyttja våra sista euromynt som skramlade i fickorna.

Sedan promenerade vi några kvarter till tågstationen för att åka till flygplatsen. Och vips så var den resan slut!

Fler inlägg från Antwerpen:

Antwerpen del 6 – Axel Vervoordt Gallery, världens vackraste galleri

Comments

1. johanna

älskar alla inlägg från denna resan. eller ja, alla resor. fint att du delar upp det också så det blir lagom mastigt. :)
    tänkte på en teknisk grej nu: lite störigt att man skriver kommentarer högst upp i inläggen på denna bloggen så man måste scrolla upp hela vägen. brukar ju ofta vara längst ner annars. så om du vill ha fler kommentarer kanske det vore värt att se om man kan flytta ner kommentars-funktionen?

1. Eric - smdlnd

Tack själv! ??
      Hmm bra input, ska ta vidare detta till de som jobbar med Radar-siten! :)