En vecka på Lipari del I – En långsam semestermorgon

Hej på er!

Tidigt igår morse landade vi i Sverige igen, efter en lång resa med försenade tåg, flyg och långa layovers. Har haft en sån otroligt bra resa. Kanske den bästa någonsin. Lipari var en sån fantastisk ö och jag återvänder gärna dit så snart som möjligt. Men nu ska vi njuta av sommarsverige. Jag känner redan att vi börjat komma in i en slags semesterlunk där dagarna går in i varandra, och förhoppningsvis fortsätter den känslan i många veckor till.

Hur som helst så tänkte jag att vi drar igång den här tisdagen med de första bilderna från Italien. Förra söndagen klev ju jag och Magnus upp i ottan, flög till Palermo och åkte därefter båt i fyra timmar tvärs över havet till en ögrupp som heter Eoliska Öarna. På den största ön, Lipari, skulle vi bo i en vecka. När vi till slut kom fram den kvällen var vi helt slut, så det vi gjorde var egentligen att packa upp våra väskor, traska några hundra meter till ett agriturismo i närheten för att äta mat innan vi somnade innan strax efter tio på kvällen.

Men morgonen därpå däremot, då vaknade vi lite piggare upp till detta! Har ni sett va.

En sjusovare.

En utsikt.

Vi hade hittat det här sjuka stället på Airbnb för några månader sedan och ba hit! måste! vi! Och så blev det, vilket vi såklart är himla nöjda med så här i efterhand.

Eftersom vi kommit fram sent kvällen innan hade vi inte hunnit handla, så dagens första mission var att ordna frukost. Vi traskade mot moppen.

Och så susade vi iväg längs de vindlade vägarna några kilometer till mataffären.

På väg tillbaka såg vi vårt hus ute på kullarna! Tänk att vi skulle få bo där i en vecka va!

Stötte på en roadblock inne i byn på väg till huset.

Som verkligen inte ville flytta på sig. Helt förståeligt så klart i den värmen.

Till slut makade hon sig, och vi kunde köra vidare.

Väl hemma igen stökade vi undan på terassen.

Och dukade upp frukost. Yoghurt med färsk nektarin och olivolja (så gott i frukostskålen, testa).

Kaffe såklart.

Och så ett perfekt kokt ägg.

Sån semesterkänsla.

Resten av förmiddagen spenderades i maklig takt. Spanade på utsikten i förundran.

Och utforskade huset. Förutom terassen fanns t ex en till uteplats, skyddade från vinden.

Sedan lade jag mig och läste. Läste ut De kommer att drunkna i sina mödrars tårar på resan dit, så satte igång med nästa bok på listan – Inget jämfört med dig.

Efter en stund fick vi en kompis – denna söta (men också jättefula) hemlösa katt som vi döpte till Luigi.

Och så solade vi, snackade och läste på varsitt håll resten av förmiddagen medan vi spanade på utsikten. Det var helt otroligt tyst också. Det enda som hördes var vindsuset i träden, någon tupp som gal i fjärran och så då och då när någon båt tuffade förbi i havet utanför.

Helt plötsligt var det dags för lunch. Vi rotade runt i köket och en stund senare dukade vi fram mozarella med tomat, basilika och massa olivolja. Finns knappt något godare.

Lite oliver till, som vi pressat citronjuice från en av citronerna från trädgården över, och så bröd såklart.

Och så tog vi en liten post-lunch-lur i skuggan av markiserna innan vi satte igång med att utforska ön. Men mer om det i ett annat inlägg.

Comments

1. […] En vecka på Lipari del I – En långsam semestermorgon En vecka på Lipari del II – Stenstränder & spektakulära vyer En vecka på Lipari del III – Vind, vågor & Valle Muria En vecka på Lipari del IV – White beach & veckans finaste kväll En vecka på Lipari del V – buffelmozzarellor, badskor & blåslagna ryggar En vecka på Lipari del VI – Spiaggia de la Forbice & ett bra sommarprat En vecka på Lipari del VII – vulkanisk ost & en nyp-mig-i-armen-solnedgång En vecka på Lipari del VIII – Larver i frukosten & tillbaka till en favoritstrand […]

2. […] En vecka på Lipari del I – En långsam semestermorgon En vecka på Lipari del II – Stenstränder & spektakulära vyer En vecka på Lipari del III – Vind, vågor & Valle Muria En vecka på Lipari del IV – White beach & veckans finaste kväll En vecka på Lipari del V – buffelmozzarellor, badskor & blåslagna ryggar […]

3. […] En vecka på Lipari del I – En långsam semestermorgon En vecka på Lipari del II – Stenstränder & spektakulära vyer En vecka på Lipari del III – Vind, vågor & Valle Muria […]

4. Johanna

Älskar att det känns som man själv är med på ett hörn när du beskriver dina bilder.

5. Ronja

bilden på magnus och den tjocka hunden hahahah<3

1. Eric - smdlnd

Two peas in a pod!!

6. e

wow så vackerttt, vill se mer bums!